Nih Paragraf Deskriptif (Contoh Paragraf Deskriptif)

Share:
        Paragraf deskriptif ialah suatu goresan pena atau karangan yang bertujuan menggambarkan atau melukiskan pengalaman, pendengaran, perabaan, penciuman, perasaan, dan situasi atau masalah. Pengindraan terhadap suatu situasi, keadaan, atau persoalan akan melahirkan citra atau lukisan yang bertumpu pada penglihatan, pendengaran, perabaan, penciuman, dan perasaan.
       Adapun tujuan dari paragraf deskriptif ialah melukiskan, membeberkan, atau menggambarkan sesuatu yang menjadi objek.

Contoh Paragraf Deskriptif:
Contoh 1:
       Gadis yang berambut ikal dan berkulit sawo matang itu berjulukan Santi. Ia dilahirkan di Kota Medan, 7 Juli 1996. Umurnya 10 tahun. Kedua orang tuanya menjulukinya si kancil yang pintar, alasannya ialah selain cendekia ia pun sangat lincah dan periang. Hobinya membaca, menulis surat, dan bermain sepatu roda. Ia juga suka bermain lompat tali dan congklak dengan teman-temannya.
Kemudian, hal yang paling berkesan dalam hidupnya ialah ketika ia menjadi juara menyanyi. Adapun pandangan hidupnya, kejujuran ialah mata uang yang berlaku di mana-mana.

Contoh 2:
       Liburan panjang kemarin kau pergi ke Tanjung Lesung Resort. Air bahari yang damai memberi keindahan tersendiri ketika memandangnya dari beranda Krakatau Bar, Tanjung Lesung Resort. Sebuah pemandangan yang menakjubkan, serasa berada persis di bibir pantai alasannya ialah pantulan warna air dari bak renang di depan kafe seakan menyatu dengan air laut. Tak berlebihan jikalau banyak yang melukiskan keindahan pantai ini laksana surga.
Advertisement
Advertisement


EmoticonEmoticon